بازدید 6265

افزایش قیمت نفت با احتمال تحریم ایران 

روز دوشنبه قیمت نفت آمریکا نسبت به قیمت بسته شده در اواخر روز جمعه (آخرین روز کاری هفته گذشته) افزایش یافت و به ۶۵.۲۱ دلار رسید. از دلایل افزایش قیمت نفت در روز جاری می توان به احتمال اعمال مجدد تحریم ها توسط آمریکا علیه ایران و همچنین کاهش تعداد دکل های نفتی فعال در آمریکا اشاره کرد.
کد خبر: ۷۸۶۵۸۶
تاریخ انتشار: ۱۳ فروردين ۱۳۹۷ - ۲۰:۳۰ 02 April 2018

افزایش قیمت نفت با احتمال تحریم ایران روز دوشنبه قیمت نفت آمریکا نسبت به قیمت بسته شده در اواخر روز جمعه (آخرین روز کاری هفته گذشته) افزایش یافت و به ۶۵.۲۱ دلار رسید. از دلایل افزایش قیمت نفت در روز جاری می توان به احتمال اعمال مجدد تحریم ها توسط آمریکا علیه ایران و همچنین کاهش تعداد دکل های نفتی فعال در آمریکا اشاره کرد.

به گزارش تابناک اقتصادی به نقل از رویترز، امروز قیمت آتی نفت خام برنت نسبت به قیمت بسته شده در اواخر روز جمعه با افزایشی ۳۷ سنتی (۰.۵۵ درصد) ۶۹.۷۱ دلار در بازار معامله شد. این در حالی است که معاملۀ آتی نفت وست تگزاس اینترمدیت آمریکا با ۲۷ سنت (۰.۴ درصد) افزایش بشکه ای ۶۵.۲۱ دلار صورت گرفت. همچنین، امروز قیمت معامله ی آتی نفت شانگهای با افزایشی ۰.۹ درصدی به ۴۱۵.۶ یوان (۶۶.۲۶ دلار) در هر بشکه رسید. 

به گفته ی اسفتان اینس یکی از تحلیلگران اقتصادی در سنگاپور، یکی از دلایل افزایش قیمت نفت در روز جاری احتمال اعمال مجدد تحریم های اقتصادی توسط آمریکا علیه ایران بوده است. وی اذعان کرده کرده است که بازار نفت با  نگرانی به دنبال پاسخ این سوال است که '' آیا دولت آمریکا برجام را پاره خواهد کرد یا این توافق شکننده را با ایران ادامه خواهد داد''. 

اینس در ادامه افزوده است که از دلایل دیگر افزایش قیمت نفت در روز دوشنبه کاهش تعداد دکل های نفتی فعال در آمریکا بوده است.

گزارش های موسسه ی بیکر هیوز که در روز پنجشنبه ی گذشته منتشر شد نشان می دهد که در هفته ی منتهی به ۲۹ مارچ آمریکا با کاهش دادن ۷ دکل نفتی مجموع دکل های نفتی فعال خود را به ۷۹۷ عدد رسانده است. این برای نخستین بار از سه هفته ی گذشته تا کنون بوده است که دکل های نفتی فعال در آمریکا کاهش یافته است. 

لازم به ذکر است که ادامه ی اجرای قرارداد کاهش تولید اوپک و همپیمانان آن در ماه های اخیر باعث شده است که میزان کلی تقاضای نفت افزایش یافته و در نتیجه قیمت این محصول افزایش یابد. در این خصوص، سازمان کشور های صادر کننده نفت و ۱۱ کشور دیگر از جمله روسیه در اواخر سال ۲۰۱۶ توافق کرده بودند تا برای ایجاد تعادل میان عرضه و تقاضا و در پی آن افزایش قیمت نفت، تولید خود را از اول سال ۲۰۱۷ در مجموع روزانه ۱.۸ میلیون بشکه کاهش دهند.

در تاریخ ۲۵ می سال ۲۰۱۷، تولید کنندگان تصمیم گرفتند که قرارداد کاهش تولید نفت را که در ابتدا ۶ ماهه بود، برای ۹ ماه دیگر تمدید کنند، و تا ماه مارس ۲۰۱۸ به کاهش تولید ادامه دهند. علاوه بر این، در روز ۳۰ ام نوامبر سال ۲۰۱۷ اعضای اوپک به همراه کشورهای غیر عضو به رهبری روسیه توافق کردند که تا پایان سال ۲۰۱۸ میلادی قرارداد مزبور را تمدید کرده و تولید نفت را کاهش دهند. 

افزون بر این، گفته می شود که ادامه ی تنش ها میان چین و آمریکا می تواند در روز های آتی به ادامه ی افزایش قیمت نفت منجر گردد. گزارش ها حاکی از آن است که چین بر روی واردات ۱۲۸ نوع کالای آمریکایی تا ۲۵ درصد تعرفه ی جدید اعمال کرده است. این اقدام چین در پاسخ به تعرفه های اعمال شده توسط آمریکا بر روی واردات آلومینیوم و فولاد از چین انجام شده است. 

در پایان باید خاطر نشان کرد که با توجه به فرا رسیدن تعطیلات عید پاک در بسیاری از کشورها انتظار می رود که حجم مبادلات تجاری در روز دوشنبه کم باشد.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
فریت بار
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# توماج صالحی # نمایشگاه کتاب # موسسه مصاف # صادق زیباکلام # سیل
وب گردی